dimarts, 30 de desembre del 2008

Resum del 1r trimestre segons l'Ariadna Carreño.

Resum 1r trimestre segons l’Ariadna Carreño
Durant aquest trimestre, a matemàtiques, hem treballat dos grans temes:
·Mesurar per conèixer: va ser el primer tema hi vem aprendre aprendre diferentes coses. La gent abans que existís el metre, mesurava amb les mesures antropomòrfiques, és a dir, mesurava amb el seu cos (pam, braç, peu,..) I era una mica liat. A classe, per veure com es va posar el metre dins la societat vem simular una mena de debat. La mesura que es proposava per diferente gent havia de ser: universal, inalterable, perdurable, decimal i lligat. Hi va haber moltes propostes però el final l’elegida va ser la de Condorcet que proposava mesurar un quart d’un meridià terrestre i extreuren la mil·lionèssima part. Allò seria el metre. Però, tenien un problema, amb que ho mesurarien? Llavors va sortir el Jean Charles Borda, que va proposar un dels seus invents per poguer mesurar-ho.
També en aquest tema també vem aprendre les mesures de la Unitat Nacional (UN) que són: La longitud (m), la de pes (g) i la de capacitat (l). Saben l’escala de aquestes tres coses ja podem canviar de quilòmetres a metres o de grams a cèntigrams. També, ara sabem que un litre equival a un dècimetre quadrat. Ara, també sabem mesurar amb provetes. La proveta és un instrument volumètric, que permet mesurar volums superiors i més ràpidament que les pipetes, encara que amb menor precisió. També, ens han ensenyat una diferència que ningú té en compte: El pes és una força, en canvi la massa és magnitud i són els quilograms que pesa qualsevol animal o persona. O sigui que en vés de dir peso 45 kg s’hauria de dir masso 45 kg. Llavors hi va haber un exercici de mesurar la distància entre unes fites i l’Albert ens va explicar una fòrmula per calcular-ho més ràpidament. Era així:
D= 100x ((h= més gran – n= més petit)+ 1 -100
(X x X) +1
(100 x X) -100
Després vem arribar a l’apartat de estimacions. Estimar una mesura és ven fàcil: és dir quan creus que mesura, per exemple, l’allargada de la taula del menjador.
·Els políedres: Aquest és el segon tema. Vem aprendre la definició de polígon: és la superfície plana, tancada dins d’un contorn format per segments rectes units en els seus extrems. També vem saber la difinició d’un segment, d’una recta, d’una semirecta, d’un punt, d’una esfera, d’una circumferència i d’un cercle. També ara sabem que els triangles es classifiquen en una mena de 3 grups: isósceles, equilàter i escalè. Els triangles també tenen un avantatge: tots els triangles que puguis dibuixar els seus angles mesuraràn 180 graus. Ara, també amb quins noms es diferencien els angles: rectangle, acutangle i obtusangle. Per dir si un angle és més petit que l’altre o més gran, es fan servir aquests símbols: > <. Llavors vem fer molts exercicis fins que ens va quedar clar el que havíem après fins ara. L’Albert també ens va explicar quin nom reben les diferents figures segons el nombre de costats que tenen. De moment vem aprendre aquestes: triangle (3), quedrilàter (4), pentàgon (5), hexàgon (6), heptàgon (7), octàgon (8), enneàgon (9) i decàgon (10). Llavors hi va haber un exercici que em palillos, s’havien de construïr diferents formes. Vem fer aquestes: triangle, quadrilàter, pentàgon i hexàgon