dilluns, 15 de setembre de 2008

TEMA 1a. Mesurar per conèixer.

Aquests dies que portem fent matemàtiques, hem treballat el tema "Mesurar per conèixer".Hem après que podem mesurar qualsevol cosa amb mesurares que no siguin km, Hm, Dam,... Vam fer una activitat que es tractava de medir un mòdul amb cordes d'un etre i fer veure que hi havia un de nou i el teniem que colocar al tooerra. Eoom tret una conclusió, és millor mesurar les coses amb objectes precisos que amb parts del coos, com per exemple: un pam que no és igual el d'un altre company/a.
Ariadna Carreño

______________________________________________________________________

Aquests dies em estat fen mesures . Em fet un debat de problemes dimensions, diferens mesures del mon, ensenyar.Tambe i havien propostes : universals, dura en el temps, invariable.

Aquests dies hem estat treballant les unitats de mesura. Vam fer un debat en el qual teníem que respresentar uns personatges que es queixaven o feien propostes per unificar una mesura. Algunes queixes eren de viatgers que no es podíen aprendre tantes mesures per anar d'un lloc a un altre perque no eren les mateixes. Una altra queixa era que un professor no podía ensenyar als nens tantes mesures perque no les podría memoritzar de tantes que n'hi han, n'hi van haver d'altres. Alguns feien propostes de com havía de ser la mesura : universal, invariable, que duri en el temps ... Altres feien propostes concretes. Picard va dir que per unificar la mesura mesuresín la llargada de la corda d'un pèndol que fes una oscil·lacío complerta en un segon. Era una bona proposta pero tenía un inconvenient : a cada lloc del món la mesura sería diferent. Llavors va venir Condorcet i va dir que mesuresin una deu milionèsima part d'un quart de meridià terrestre. També era una gran proposta pero també tenía un inconvenient : no teníen cap aparell que ho mesures amb precisió. Llavors Borda va inventar una aparell per poder fer les mesures. Al principi Picard va aconseguir que volguesin la seva proposta pero Condorcet va insistir molt i al final ho va aconseguir. Els seus amics Mechain i Delambre estaven disposats a fer les mesures amb l'aparell de Borda i així ho van fer. Mechain va mesurar desde Rodez fins a Barcelona i Delambre desde Rodez fins a Dunkerque. Aconseguir-ho va costar lo seu, pero al final, ho van fer. La nova mesura es va anomenar METRE.
Maria Mas

bé, fins ara hem escrit els resums i per concloure us plantejo un vídeo del programa Què Qui Com del Canal 33 altament recomanable per què el seguiu no només per aprendre sinó també per passar-ho molt bé.
VEURE VÍDEO
Albert Arcas Pons

9 comentaris:

Yentel Mateo ha dit...

Hola Albert!!!
T'en recordes que et vaig comentar que habia trobat una pagina web molt interesant doncs ara t'he l'envio. La pagina és:
"http://edison.upc.edu/units/units.html"

Bé espero que t'he la miris i la comentem a clase.

Yentel

Lluís ha dit...

Hola Albert.
Tinc un problema, es que anava a mirar el video un altre cop però no ser com fer-lo gran, i tant patit no es veu gens bé. Algú em podria dir com es fa gran.
Si ho sabeu, contesteu-me siusplau.

Adeu.

Lluís ha dit...

Hola !
He estat buscant pàgines web com la Yentel, però jo he buscat els origens del metre que havíem fet en el debat, i he trobat una que parla una mica de com van arribar a fer el metre i qui ho va fer, també parla d'els llocs de Barcelona per on van fer les seves mesures.
La pàgina és:
"http://www.astrogea.org/ipa/galeria/bcnmetro/index.html".

Quant t'ha la miris em dius que et sembla.
Adéu.

Lluís

Albert Arcas i Pons ha dit...

potser si et baixes el vídeo al teu ordinador i l'obres amb algun programa diferent del que l'obra en el web el pots fer més gran, però segur que perdràs resolució.
El DVD que us he passat ens el van enviar a l'escola directament TV3 i perquè es puguin veure els vídeos per internet, s'acostumen a fer petits... en aquest cas, et dono la raó que és potser un xic massa petit.

Albert Arcas i Pons ha dit...

una mica més d'informació en forma de ruta per les persones més curioses. Si mai voleu fer la ruta amb bicicleta, entreneu força.
http://www.euro-senders.com/rutes/web_cas/notes/notes_meridiaverd.htm

Albert Arcas Pons ha dit...

esta bé lluís... suposo que el web serà interessant. A veure si comenceu a interactuar més energèticament en aquest blog.

Lluís ha dit...

Hola Albert
Una cosa, allò de fer el resum i acabar els fulls de treball k i l, per quant era per dilluns o per dimarts?
Bueno, iguament per si de cas, ho estic fen per dilluns
Merci !

lluís ha dit...

Hola Albert,
et deixo el meu resum aquí:

Des de que vam començar el curs, portem treballant les mesures, tan siguin de longitud, com de pes,... Hem reproduït el gran debat que va tenir l’acadèmia de les ciències per arribar a un acord amb la mesura nova, (el metre), també hem treballat les mesures antropomòrfiques, i el últim que estem treballant ara, són les mesures de pes i de capacitat. Estem veien que aquestes són derivades del metre, i això ho van fer per a que a la gent no li costés tant aprendre-se-les, així sempre seria: km, kg, kl o mm, mg i ml. Aquest tema m’agrada bastant, encara que per mi, es bastant difícil d’aprendre.
Per la part de calculadora, estem fen problemes de fraccions, enigmes numèrics i càlculs també de fraccions, que tot això ho portem fent des de que vam començar a tocar aquest tema de la calculadora. Això si que és complicat!

Albert Cantó ha dit...

Hola Albert,
El meu resum és el següent:
Hem estat traballant les mesures, vam començar amb les antropomòrfiques, les mesures antigues i l' orígen del Sistema Mètric Decimal i vam fer una representació del debat de l' Acadèmia. Hem seguit amb les mesures de capacitat i càlcul de volums,on hem vist les provetes, desprès les de pes on hem vist diferents tipus de balances i finalment l' estimació de mesures. El resum d' això seria el següent:
Unitats SI: Capacitat-volum (kl, hl,dal,l,dl,cl,ml) Utilitzem provetes graduades; Pès o massa(tm,qm,mag,kg,Hg,dag,g,dg,cg,ug)Utilitzem balances; Longitud-distància(km,hm,dam,m,dm,cm,mm).Hi altres mesures com la iarda o la milla.